Crawford: globalita je výhodou

27. 04. 2001
Daňové plánování, Offshore, Bankovnictví, Mezinárodní holding

Rozhovor s Terrym Crawfordem, šéfem divize Wealth Managment Off-Shore & Europe, o problematice offshore na Internete.

27. duben 2001

Rozšíření poskytovaných služeb o produkty pro privátní klientelu ohlásila v  těchto dnech Pražská pobočka HSBC Bank. Rozhovor o globálních aspektech bankovních služeb poskytl při této příležitosti našemu listu šéf divize Wealth Management Off-Shore & Europe Terry Crawford. Ve své funkci zodpovídá za bankovní služby na nadnárodní úrovni pro manažery, obchodníky a další vlivné osobnosti.

HSBC je tady vnímána jako britská banka a málokdo v ČR tuší, že Vaše kořeny leží v Asii….

Občas říkáme, že už při založení jsme byli nadnárodní (smích). Začali jsme skutečně jako The Hongkong & Shangai Banking Corporation, aktivity, tržby i  zisky jsou už dnes ale rovnoměrně rozloženy mezi všechny regiony. V každé zemi je portfolio služeb pod naší značkou jinak široké a právě ve Velké Británii toho v rámci Evropy nabízíme asi nejvíc.

Prezentujete HSBC jako globální banku, na druhé straně vás ale tak široký záběr musí vystavovat značnému riziku?

Ne nezbytně. Pokud vyrovnáte pohledávky a závazky jednotlivých zemí, měn a sektorů, můžete na tom být dokonce lépe než banka, která provede pouze několik málo operací na trzích, které nezná. Naše pozice je většině případů uzavřená a ztráty i v tom nejhorším případě jsou limitované.

Nadnárodní společnosti ve značné míře využívají výhod tzv. off-shore finančních center….

My také, hlavně v oblasti wealth managementu, za který jsme zodpovědný, máme významné aktivity na ostrovech jako Jersey nebo Isle of Man.

Je to kvůli daním?

Daně jsou jen jedna část a zdaleka ne ta nejpodstatnější. Hlavně jde z off-shore center provozovat něco, čemu říkáme "globální finanční deštník". Pokud jste třeba počítačový odborník a vaším pracovištěm je každé tři měsíce jiná země, tak potřebujete bankovní služby, které se tomu přizpůsobí. Nechcete se starat, zda v zemi, kam právě jedete, bude fungovat vaše bankovní karta, totéž platí pro pojištění nebo třeba osobní investice. Důležité je také to, že peníze na účtu u nás jsou v bezpečí, což u lokálních bank třeba v Asii nemusí být vždy pravda.

V ČR máte jako banka už určitou pozici u firemních klientů, fyzickým osobám jste ale začali nabízet služby až teď. Dříve na to Češi neměli?

Je to spíše určitá strategie. Když v nějaké zemi začínáme, pracujeme hlavně pro zahraniční zákazníky. Postupně se přidávají domácí firmy, které jsou přece jen náročnější na kvalitu a nejsou tolik omezeny rozpočtem. Dříve nebo později se začnou zajímat také individuální zákazníci, protože v oblasti wealth managementu není výběr až tak velký a třeba osobní doporučení mají v této branži velkou váhu.

Je vůbec český trh zajímavý pro banku, která je podle kapitalizace největší v Evropě?

Máme pobočky v mnohem menších zemích, než je Česká republika a taky v mnohem méně vyspělých, jako třeba Kazachstán nebo dokonce Barma. Potenciální klientela roste v transformujících se ekonomikách relativně rychleji než ve vyspělých zemích.

Jak se vyrovnáváte s příchodem eura? V rámci Evropy to značně zmenšuje měnové riziko, takže to pro vaše služby je určitě konkurence.

Řekl bych, že spíše výhoda. Evropa byla už před tím značně integrovaná a málokdo si zakládá účet u HSBC v librách proto, že se bál znehodnocení marky. Ty důležité věci pro náš byznys se nezměnily - klient stále vyžaduje jednu adresu pro bankovní služby, ať se ocitne kdekoliv. V podstatě nám euro pouze snížilo transakční náklady.

Naše služby v této oblasti

Vypsané služby v této oblasti